Alternate Text

Review “Herstel je hormonen in 10 stappen”

vrijdag 29 maart 2019

Het nieuwe boek van onze oud kPNI-cursist Vivian Reijs, “Herstel je hormonen in 10 stappen”, is geschreven voor vrouwen die last hebben van een verstoorde hormoonhuishouding. In heldere bewoordingen legt Vivian uit wat hormonen zijn, wat de oorzaken zijn van een hormonale disbalans, welke klachten daarbij horen en hoe het hormonale evenwicht weer kan worden hersteld.

Een uitgebreid interview met Vivian Reijs vindt u op de website van onze kennispartner Natura Foundation.

Vivian gaat in haar boek in op achterliggende en samenhangende mechanismen, zoals insulineresistentie, stress, de schildklierwerking de spijsvertering, zonder dat haar uitleg te technisch wordt. Vivian maakt gebruik van sprekende voorbeelden om ingewikkelder processen uit te leggen, zoals de werking van een hormoon (sleutel) via de receptor (slot) op de doelcel.

Het stappenplan voor balans

Ze biedt een stappenplan met praktische tips om in tien stappen de hormoonhuishouding aan te pakken. Het stappenplan is een combinatie van interventies op het gebied van voeding, leefstijl en supplementen, namelijk:

1. Spijsvertering op orde: houd je darmen en lever gezond
  2. Suikerhuishouding aanpakken
  3. Eet maximaal drie maaltijden per dag en stop met tussendoortjes
  4. Stabiliseer je oestrogeen
  5. Slimme vetten
  6. Stressbeheersing: krik je schildklier en bijnieren op
  7. Slaap voldoende
  8. Sport, of beter, beweeg!
  9. Supplementen: de basis is onmisbaar
  10. Sociaal leven

Praktische handvatten

Naast de stappen geeft Vivian een handig overzicht van de meest voorkomende hormonale vrouwenklachten met passende interventie en supplementen. Het boek is ruim voorzien van recepten die zijn gebaseerd op het oerdieet en die een positief effect hebben op de hormoonhuishouding en bevat twee voorbeeldweekmenu’s. Het boek is fraai vormgegeven, zeer toegankelijk geschreven en geeft uw vrouwelijke cliënten een praktische handleiding om zelf stappen te zetten in het herstel van hormonale disbalans.

Persoonlijke touch

In haar boek geeft Vivian aan dat ze haar persoonlijke ervaringen heeft meegenomen. Wij waren benieuwd naar wat die ervaringen zijn en vroegen haar hoe ze er zelf voor zorgt dat haar hormonen in balans zijn.

Vivian: “Ik doe aan intermittent fasting en ontbijt meestal pas echt rond een uur of 10 half 11. Dan ontbijt ik vaak met een groene smoothie met wat eiwitpoeder en veel groente of ik eet een gekookt ei met een glutenvrije boterham.”

Haar lunch bestaat ook vaak uit glutenvrij brood of soep of restjes van de vorige avond, zoals rijst met groente en zalm. “In de avond is het eigenlijk altijd heel veel groente met vlees, vis of gevogelte. Soms met zoete aardappelen of helemaal geen aardappelen”, aldus Vivian. Hoewel ze met name suikervrij eet, nuttigt ze wel elke dag een stukje chocolade. “Dat kan niemand van me afnemen, dat doe ik al heel lang. Maar verder eet ik redelijk gezond.”

Supplementenfreak

In stap negen richt Vivian haar aandacht op suppletie als aanvulling op de voeding. Ze licht toe: “Ik ben wel een supplementenfreak moet ik zeggen. Ik slik bijvoorbeeld elke dag vitamine D, behalve met mooi weer. Ook gebruik ik als basis omega-3 vetzuren, vitamine C en magnesium. Aanvullend gebruik ik wel eens kruiden voordat ik ga slapen of andere supplementen. Ik ga hier vooral op mijn gevoel af. Er zijn ook momenten waarop ik helemaal geen supplementen gebruik.”

Als je voor supplementen gaat adviseert Vivian in haar boek bij voorkeur gedegen merken te kiezen, zoals Bonusan. Dit adviseert ze ook vaak voor haar cliënten.

Voor onze partner Natura Foundation hebben we Vivian nog meer vragen gesteld. Onder andere over de opleidingen die ze bij dit opleidingsinstituut heeft gevolgd. Klik hier om het volledige interview te lezen.

Bestellen

Benieuwd naar het boek en overweegt u het boek te adviseren aan uw cliënten? Via deze website kunt u het boek van Vivian Reijs bestellen.

Bonusan.com/nl maakt gebruik van cookies met als doel de website en onze diensten te verbeteren, Daardoor kunnen we u beter van dienst zijn. Wilt u weten welke cookies wij plaatsen? Lees hier meer informatie.

Internetbureau W3S